Piagam Pelanggan Jabatan Kejuruteraan - Kejuruteraan Awam

BIL PIAGAM PELANGGAN KAEDAH PENGUKURAN ( TEMPOH )
1 Penyediaan Proses- Proses Tender & Sebutharga Tender – 120 Hari Sebut Harga – 60 hari
2 Kerja Penyeliaan Dan Pengawasan Projek Di Tapak Bina Tender – berdasarkan tempoh kontrak Sebut Harga – berdasarkan tempoh kontrak
3 Pendaftaran Kontraktor Kelas G1 & G2 1 hari
4 Mengambil Tindakan Pembaikan Terhadap Kemudahan Awam Dan Infrastruktur Yang Rosak Dengan Kadar Segera - bergantung kepada kelulusan peruntukan

Piagam Pelanggan Jabatan Kejuruteraan - Pelan Bangunan

BIL PIAGAM PELANGGAN KAEDAH PENGUKURAN ( TEMPOH )
1 Memproses Permohonan / Ulasan Kelulusan Pelan Bangunan, Kertas Perakuan, Pertimbangan Akhir 30 Hari
2 Permit Izin Lalu / Permohonan Korekan Jalan 21 hari
3 Permohonan Pelan Kerja Tanah, Jalan Parit Dan Pelan Bangunan, Lampu Jalan Dan Permit Sementara 60 hari

Piagam Pelanggan Jabatan Perbendaharaan

BIL PIAGAM PELANGGAN KAEDAH PENGUKURAN ( TEMPOH )
1 Perkhidmatan kaunter bayaran hasil yang cekap dan mesra pelanggan. Waktu Operasi Isnin-Khamis – 8.00 pg hingga 5.00 ptg Jumaat – 8.00 pg – 12.15 tghari 2.45 ptg – 5.00 ptg ** Tutup pada hari cuti dan kelepasan am
2 Pembayaran tuntutan dari pembekal / kontraktor / individu 14 hari dari tarikh penerimaan dokumen tuntutan yang lengkap

Piagam Pelanggan Jabatan Perancang Bandar dan Landskap

BIL PIAGAM PELANGGAN KAEDAH PENGUKURAN ( TEMPOH )
1 Menyemak & menyediakan ulasan teknikal Pelan Pembangunan (Pelan Kebenaran Merancang (KM), Pelan Pecah Bahagian Tanah, Pelan Bangunan, Pelan Ubahan Tambahan Bangunan, Pelan Kerja Tanah, Pelan Nama Taman & Jalan, dan Pelan Landskap) dan ulasan permohonan tanah kerajaan / hal-hal tanah dari Pejabat Tanah & Daerah Rembau. 14 Hari
2 Memproses Kelulusan Pelan Pembangunan (Pelan Kebenaran Merancang (KM), Pelan Pecah Bahagian Tanah, Pelan Nama Taman & Jalan, dan Pelan Landskap) 7 hari
3 Memproses tempahan bunga hiasan pentas dan sewaan padang 7 hari
4 4.Penyelenggaraan landskap di kawasan Majlis Daerah Rembau (MDR). 1 kali dalam sebulan

Piagam Pelanggan Jabatan Perkhidmatan Perbandaran dan Kesihatan

BIL PIAGAM PELANGGAN KAEDAH PENGUKURAN
1 Permohonan Lesen Baru Premis Perniagaan 30 hari dari tarikh permohonan lesen
2 Permohonan Permit Sementara 14 hari dari tarikh permohonan lesen
3 Permohonan permit serta merta 30 minit dari masa permohonan
4 Rayuan permohonan lesen 30 hari dari tarikh rayuan lesen diterima
5 Pembaharuan lesen 60 hari dari tarikh notis pembaharuan lesen dikeluarkan
6 Pembatalan lesen 7 hari dari tarikh permohonan
8 Dewan Majlis Daerah Rembau 30 Minit
9 Peralatan 3 hari dari tarikh permohonan diterima
 

Piagam Pelanggan Jabatan Penilaian Dan Pengurusan Harta

BIL PIAGAM PELANGGAN SASARAN
1 Mengadakan penilaian dalam tempoh 6 Bulan selepas CF0/CCC Bagi pegangan berkadar MDR 100%
2 Mengadakan penilaian untuk bangunan/premis baru dan tambahan dalam tempoh 6 bulan setelah siap dibina 100%
3 Mengeluarkan notis bantahan CTA dua minggu setelah ditetapkan penilaian 100%
4 Jawatankuasa Bantahan bersidang mengikut tempoh yang ditetapkan 100%
5 Urusan pindahmilik dan alamat di buat dalam tempoh yang ditetapkan 100%
6 Pegesahan Hartanah pegangan berkadar CTA dibalas dalam tempoh yang ditetapkan 100%
7 Membekalkan maklumat berkaitan tanah dan bangunan dalam tempoh yang ditetapkan 100%
 
 

Piagam Pelanggan Aduan Awam
Selaras dengan Pekeliling AM Bilangan 2 tahun 2022, Penambahbaikan Pengurusan Aduan Awam, tempoh bagi menerima, menyiasat dan menyelesaikan aduan orang awam adalah seperti berikut:

Tahap Kesukaran Aduan Tempoh
Biasa Lima belas (15) hari berkerja
Kompleks Enam belas (16) hari dan ke atas dan boleh mencecah sehingga 365 hari termasuk hari kelepasan am dalam tahun kalender berkenaan
Piagam Pelanggan Kaedah Pengukuran
Mengendalikan Aduan Awam dan Maklumbalas kepada Aduan Aduan-aduan awam dalam tempoh 14 hari bekerja
Buku rekod perkhidmatan pegawai dan kakitangan disemak dan dikemaskini Sekurang-kurangnya 1 kali setahun
Pegawai dan kakitangan menghadiri latihan Tidak kurang 7 hari setahun
 

Piagam Pelanggan Bahagian Perundangan Dan Penguatkuasaan

BIL PIAGAM PELANGGAN KAEDAH PENGUKURAN
1 Memberikan khidmat nasihat undang-undang secara bertulis dari tarikh penerimaan dokumen lengkap. 30 hari bekerja
2 Menjalankan siasatan ke atas setiap aduan dari tarikh yang diterima 3 hari bekerja
3 Memberi maklumbalas bagi setiap aduan dari tarikh siasatan dijalankan. 3 hari bekerja
4 Memulangkan barang-barang sitaan yang telah dijelaskan bayaran dariwaktu tuntutan dibuat 1 Jam (hari bekerja)
 

Piagam Pelanggan Unit Teknologi Maklumat

BIL PIAGAM PELANGGAN KAEDAH PENGUKURAN
1 Memastikan perkhidmatan ePBT hendaklah sentiasa berfungsi 24 x 7 dengan 95% ketersediaan (uptime availability) 24x7
2 Memastikan ketersediaan capaian dalam tempoh 24 x 7 dengan 95% ketersediaan (uptime availability) dan aduan perkhidmatan diselesaikan tidak melebihi 8 jam selepas aduan diterima. 24x7 (Tidak melebihi 8 jam)
3 Memastikan perkhidmatan portal hendaklah sentiasa berfungsi 24 x 7 dengan 96% ketersediaan (uptime availability).td> 24x7
4 Memastikan penyelenggaraan dan kerosakan perkakasan komputer dibaik pulih dalam tempoh 3 hari dari tarikh pemakluman aduan kerosakan 100%

Piagam Pelanggan Unit Pusat Setempat ( OSC) 

BIL PIAGAM PELANGGAN SASARAN
1 Memastikan semua pelan pemajuan yang diterima, didaftar dan direkod di dalam Sistem OSC 3.0 Plus Online dan fail fizikal 100%
2 Memastikan permohonan notifikasi mula kerja tanah / kerja bangunan direkodkan di dalam Sistem OSC 3.0 Plus Online dan fail fizikal 100%
3 Memastikan salinan notifikasi pemeriksaan akhir i dan ii direkodkan di dalam Sistem OSC 3.0 Plus Online dan fail fizikal 100%
4 Memastikan pendepositan CCC beserta dokumen daripada PSP direkodkan di dalam sistem OSC 3.0 Plus Online dan Fail Fizikal 100%
5 Melaksanakan Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat 24 Kali
6 Mengedarkan minit Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat 7 hari
7 Melaporkan status permohonan pelan pemajuan bagi pemakluman Jawatankuasa OSC 24 Pelaporan
 

Piagam Pelanggan Unit Audit 

BIL PIAGAM PELANGGAN TEMPOH
1 Menyediakan Rancangan Audit Tahunan sebelum 31 Januari setiap tahun Satu Bulan
2 Menyediakan Rancangan Audit Tahunan sebelum 31 Januari setiap tahun Satu Bulan
3 Menjalankan pengauditan Pengurusan Kewangan/Prestasi/Pematuhan sekurang-kurangnya satu kali setahun. Sekurang-kurangnya satu kali setahun
4 Menyediakan pemerhatian audit 14 hari selepas pengauditan dilaksanakan 14 hari
5 Mengadakan Mesyuarat Jawatankuasa Audit sekurang-kurangnya empat (4) kali setahun. 4 kali setahun