Jabatan Pengurusan Dan Sumber Manusia
-
Menguruskan pentadbiran jabatan
-
Melaksanakan tugas-tugas pentadbiran am termasuk surat-surat, aduan awam, panggilan telefon keluar masuk dan sistem fail
-
Mengendalikan pengurusan tenaga manusia iaitu perjawatan, perkhidmatan kakitangan, perlantikan, latihan dan sistem audit nilai , inovasi dan pesaraan serta urusetia tatatertib Jabatan.
-
Mengurusetia dan menyelaras mesyuarat di peringkat Jabatan dan mesyuarat-mesyuarat berkaitan serta menyelaras keperluan ahli-ahli majlis.
-
Mengurus pembelian/perolehan bekalan pejabat, kenderaan, pakaian seragam dan perkhidmatan insurans kenderaan jabatan.
-
Menyelaraskan program bagi acara-acara sambutan dan perayaan serta majlis keraian di peringkat jabatan.
-
Menjadi urusetia bersama PDTR bagi Pelancongan Daerah Rembau.
- Menguruskan hal-hal berkaitan korporat Integriti, Program Pembasmian Kemiskinan Bandar(PPKB).
- Menguruskan sistem aduan awam (sispa) jabatan.
Jabatan Kejuruteraan & Bangunan
Kejuruteraan
-
Penyediaan proses - proses tender & sebutharga
-
Kerja penyelian & pengawasan projek di tapak bina.
-
Penyedian bayaran - bayaran kepada kontraktor
-
Pendaftaran kontraktor kelas G1 & G2
Bangunan
-
Memproses permohonan / Ulasan kelulusan pelan bangunan, kertas perakuan, pertimbangan akhir
-
Permit izin lalu / Permohonan Korekan Jalan.
-
Permohonan Pelan Kerja Tanah , Jalan Parit & Pelan Bangunan, Lampu Jalan & Permit Sementara
Bahagian Penguatkuasaan
-
Melaksanakan penguatkuasaan Undang-undang dibawah peruntukan akta dan undang-undang kecil yang digunapakai
-
Memastikan semua bentuk perniagaan ( Tred , Perindustrian , penjaja ) Mempunyai lesen perniagaan yang sah dan mematuhi syarat yang ditetapkan
-
Mengawal dan mencegah apa-apa pembinaan baharu atau ubahsuai struktur binaan tanpa kelulusan di kawasan pentadbiran Majlis Daerah Rembau ( MDR )
-
Menyiasat dan mengambil tindakan terhadap aduan - aduan yang diterima dari orang persendirian dan komuniti
- Mengambil tindakan terhadap pekara berkaitan kacau gangu dan halangan di tempat awam
- Melaksanakan Operasi tangkapan ternakan terbiar ( Lembu / Kerbau ) serta anjing liar
- Melaksanakan tindakan sitaan ke atas tunggakan cukai taksiran dan tunggakan sewaan gerai kerajaan milik Majlis Daerah Rembau
- Mengambil Tindakan penguatkuasaan terhadap iklan tanpa kebenaran
Jabatan Perbendaharaan
Bahagian Perbelanjaan
-
Menyemak dan memproses semua jenis pembayaran dengan teratur dan dikawal mengikut peruntukan yang diluluskan dalam belanjawan tahunan.
-
Menyediakan laporan peruntukan dan perbelanjaan Majlis
-
Kawal selia terimaan dan perbelanjaan peruntukan-peruntukan khas yang diterima oleh Majlis
-
Memproses dan membayar emolumen kakitangan tetap,kontrak dan sambiilan Majlis
- Semakan dan membayar segala tuntutan elaun kakitangan Majlis seperti elaun kakitangan majlis seperti elaun lebih masa , elaun perjalanan dan panjar wang runcit
- Mengawal selia tuntutan pembayaran dibuat dalam tempoh 14 hari
Bahagian Akaun
-
Menyediakan, menyelenggara, mengemaskini segala rekod-rekod dan laporan kewangan dengan betul dan teratur mengikut peraturan serta prosuder perakaunan
-
Menguruskan dan menyelenggara akaun simpanan tetap dan akuan semasa Majlis berasaskan aliran tunai Majlis
-
Penyediaan penyata penyesuaian bank.
- Menyemak segala hasil yang telah dikutip diakaunkan dengan betul dan teratur.
- Menyediakan laporan terimaan dan bayaran balik cagaran serta penghantaran ke Akta Wang Tidak Dituntut.
Bahagian Teknologi Maklumat
-
Menyelesaikan aduan pengguna tentang kerosakan komputer dan masalah berkaitan ICT yang lain
-
Memastikan server dan rangkaian boleh beroperasi pada tahap kebolehcapaian 90% setiap hari
-
Menyalurkan Maklumat berkaitan Majlis Daerah Rembau kepada pengguna
-
Memastikan ePBT beroperasi pada tahap kebolehcapaian 90% setiap hari
Unit Audit Dalam
-
Membantu pihak pengurusan dalam mencapai objektifnya dengan memastikan pengurusan kewangan dilaksanakan dengan teratur di semua peringkat
-
Menilai ketepatan, kesempurnaan dan kebolehpercayaan semua rekod, sistem perakaunan, maklumat pengurusan dan sistem kawalan dalaman yang wujud
-
Memastikan semua program dan aktiviti dilaksanakan dengan ekonomi, cekap dan berkesan dalam mencapai matlamatnya.
-
Memastikan semua aset dan kepentingan organisasi dilindungi dari segi kehilangan, penipuan dan penyelewengan.
-
Memberi khidmat nasihat dan pandangan kepada Jabatan mengenai pengurusan kewangan..
Jabatan Kesihatan & Perkhidmatan Perbandaran
-
Mengawal selia permohonan lesen perniagaan dan permit sementara
-
Mengawal selia permohonan sewa kemudahan dewan orang ramai dan peralatan rasmi bagi majlis keramaian
-
Pengurusan pentadbiran dan aduan berkaitan pengurusan sisa pepejal dan pembersihan awam.
-
Menjalankan kawalan penyakit bawaan vektor mengikut kawalan Pejabat Kesihatan Daerah.
-
Menjalankan aktiviti kawalan kacau ganggu haiwan (lesen anjing).
-
Menjalankan pemeriksaan premis makanan dan perniagaan berasaskan makanan untuk memastikan tahap kebersihan menepati peraturan dan syarat- syarat yang ditetapkan .
-
Merancang dan melaksana program kesihatan persekitaran.
Unit Pusat Setempat ( OSC)
- Menyelaras dan memantau permohonan cadangan pemajuan dan permohonan-permohonan lain yang diterima
- Memaklumkan keputusan kelulusan permohonan cadangan pemajuan kepada pemohon
- membuat perakuan permohonan pembangunan tanah kepada Pejabat Tanah
- Menyediakan pelaporan berkala
Jabatan Perancang Bandar dan Landskap
- Merancang dan mengawal pembangunan mengikut rancangan Pembangunan,dasar-dasar dan garis panduan terpakai
- Mmeproses permohonan-permohonan perancangan (SBKS,KM,KMT)
- Memberi input-input perancangan terhadaptrend pembangunan agensi-agensi teknikal kerajaan yang lain
- Mengawal dan merancang pembangunan landskap agar disediakan mengikut konsep-konsep perancangan yang telah
- Melaksana 5 langkah Program Bandar Selamat
Jabatan Penilaian & Pengurusan Harta
- Membuat penilaian harta tanah di dalam kawasan MDR bagu tujuan cukai harta.
- Kemaskini data-data penilaian
- Keluarkan notis untuk mengutip tunggakan cukai harta dan sewa
- Memproses permohonan sewa gerai, pasar dan pindahmilik
- Mengawal selia penyelenggaraan dan pengurusan bangunan serta harta bersama yang dilaksanakan pemaju, Perbadanan Pengurusan Bersama (JMB) dan Perbadanan Pengurusan (MIC)